Příprava na pracovní pohovor - 1. část

Lenka Jusko

Jak se připravit na pracovní pohovor? Zodpovědně. Pracovní pohovor je stresující situací pro každého z nás. Nezapomínejte, že kdokoli s vámi bude pracovní pohovor vést, pravděpodobně také kdysi seděl na vašem místě a ucházel se o pracovní pozici, kterou právě zastává. Mírnou míru stresu pociťují před pohovory dokonce i personalisté. Zvyšuje se vám tepová frekvence už teď? Nádech, výdech a klidně čtěte dál.

Jak se připravit na pracovní pohovor?

Vytoužený telefonát... ale od koho vlastně?

Je malá pravděpodobnost, že vás telefonická pozvánka na pracovní pohovor zastihne v klidu a tichu vašeho obývacího pokoje. Můžete být například v autobuse, s dětmi či v obchodě. Pojďme si nastínit různé scénáře a možná řešení.

Scénář 1

Našli jste nepřijatý hovor z neznámého čísla

  • Nečekejte, až vám zavolají znovu.
  • Neprozvánějte zpátky.

Zavolejte na číslo nepřijatého hovoru zpět a nezapomeňte se představit celým jménem:

Příklad:
  • „Dobrý den, jmenuji se Marcel Varga, mám nepřijatý hovor z tohoto telefonního čísla“
  • „Dobrý den, u telefonu Ivana Mikulová, našla jsem od Vás zmeškaný hovor.“
Scénář 2

Přeslechli jste, kdo vám volá

Neptejte se:
  • „A vy jste která firma? Neboť jsem posílal více životopisů.“

Pokud jste přeslechli jméno volajícího nebo název společnosti, zeptejte se:

  • „Promiňte, nezachytil jsem Vaše jméno.“
  • „Promiňte, nezachytil jsem název společnosti.“
Scénář 3

Telefonát vás zastihl v nevhodnou chvíli

Pozvánka na pracovní pohovor nebo telefonický pre-screening (předvýběr, krátký tel. pohovor) vás zastihne například v kanceláří sdílené s dalšími kolegy, během čekání ve frontě na přeplněné poště nebo během řízení. Pokud již jen z toho samotného faktu máte stres a mohl by ovlivnit vaše odpovědi na otázky, řešením je vyžádat si prostor na vhodnější moment, kdy nebudete rušeni externími vlivy a budete mít dostatek soukromí bez zbytečných zvědavých uší.

  • „Omlouvám se, ale v této chvíli mi to nevyhovuje, mohl bych se vám ozvat zpátky do 15 minut?“
  • „Promiňte, momentálně se nacházím ve velkém hluku a slabě vás slyším, bylo by možné se vám ozvat zpátky v průběhu dnešního dopoledne?“

Určitě se vyhněte odpovědím jako:

  • „Co?“
  • „Že co?“
  • Neslyším!”
  • „H?“
Scénář 4

Vhodný termín pohovoru

Ať jste právě pracující nebo nezaměstnaní, určitě máte své povinnosti a zaběhnuté harmonogramy či rodinný rozvrh aktivit. Dohadování vzájemně vhodného termínu pohovoru může probíhat dvěma způsoby.

1. Pokud vám dá personalista možnost volby termínu například způsobem: „Kdy by Vám vyhovoval termín vzájemného setkání v rámci tohoto pracovního týdne?“, odpovědět můžete přesně, např.:

  • „Ve středu mezi 8:00 - 10:00“
  • „Mohu se přizpůsobit kterýkoli pracovní den v rámci dopoledne“
  • „Nemohu se z práce uvolnit dříve než v 15:00, je možné se dohodnout na termínu i po tomto čase?“

Určitě neodpovídejte způsobem:

  • „Kdykoliv“
  • „Já nevím, Vy řekněte“
  • „Mě je to jedno“.

2. Pokud má personalista rozplánované časy pohovorů a téměř naplněný pracovní kalendář, je možné, že vám nabídne přesný den a čas. Ideální je, pokud tento termín můžete přijmout. Pokud to není možné, protože byste si tím způsobili komplikace, které převažují nad benefity, navrhněte:

  • „Velmi mě to mrzí, ale v této době mi to nevyhovuje, mohli byste mi nabídnout náhradní termín?“
  • „Bohužel v tomto termínu mi to koliduje s dlouho plánovaným programem, který nemohu přesunout, bylo by možné přijít v jiném termínu?“
  • „Velmi rád bych se zúčastnil pracovního pohovoru, v tento termín však nemohu, měli byste pro mě na výběr z jiných termínů“

Nezapomínejte, že zúčastnit se pohovoru je v první řadě ve vašem zájmu. Nemůžete čekat, že vám po deseti odmítnutých variantách termínu poskytnou i jedenáctou. Pokuste se proto přijmout první, nejpozději však třetí nabízený termín.

Scénář 5

Potvrzení

V dnešní době je dobrým zvykem, že se po vzájemné telefonické dohodě zasílají potvrzující emaily, jejichž obsahem je i uvedený přesný termín, čas, instrukce k příjezdu či vyřízení vstupní návštěvnické karty a doplňující informace o potřebě přinést si dokumenty, portfolio či průkaz odborné způsobilosti.

Pokud vám v telefonátu nebude zmíněno, že máte očekávat i písemnou pozvánku, vyžádejte si ji. Budete mít jistotu, že se máte k čemu vrátit a budete mít k dispozici přesný název a adresu společnosti a kontakt pro případné nepředvídatelné změny.

Příklad:
  • „Mohli byste mi prosím zaslat dohodnutý termín e-mailem?“
  • „Mám očekávat písemnou pozvánku na e-mail?“
  • „Budete zasílat potvrzení termínu pracovního pohovoru e-mailem?“

Pokud na konci pozvánky stojí „Prosíme vás o potvrzení účasti …“ tak to VŽDY udělejte, v opačném případě vám může propadnout termín ve prospěch jiného kandidáta.

Hledejte shody

Důležitou součástí přípravy na pohovor je analýza pracovní nabídky. Při jejím zkoumání se zamyslete, co přesně společnost u kandidáta hledá. Vypište si z inzerované pracovní nabídky seznam dovedností, znalostí a odborných a osobních předpokladů, které vyžaduje zaměstnavatel a které jsou rozhodující pro úspěch v práci.

Důležitou součástí přípravy na pohovor je analýza pracovní nabídky.

Po sepsání seznamu klíčových požadavků a předpokladů úspěšného kandidáta si vytvořte seznam vašich 10 charakteristik, které se shodují nebo jsou blízké požadavkům uvedeným v pracovní nabídce. Může jít o dovednosti, vlastnosti, certifikace, zkušenosti, odbornou kvalifikaci, schopnosti apod. Zamyslete se nad příklady z předchozích pracovních zkušeností, které budou tyto shody potvrzovat.

DNA společnosti

Studium informací z volně dostupných zdrojů je rozhodující součástí přípravy na pohovor. Pomůže vám připravit se na otázky týkající se společnosti, které vám mohou být na pohovoru položeny. Personalista se tak snaží zjistit, jak zodpovědně jste se přípravě věnovali a zároveň si tak můžete připsat několik pozitivních bodů. V neposlední řadě vám odpovědná rešerše může poskytnout podněty na otázky týkající se společnosti, které chcete položit na pracovním pohovoru vy. Měli byste zjistit odpovědi na otázky jako:

Kdo jsou konkurenti společnosti? Jaký image má společnost / jakým způsobem přistupuje k public relations (PR)? Jaká je podniková kultura, podniková filozofie a přístup k tématům jako charita, ochrana životního prostředí a rodinná politika?

Odpovědi na tyto otázky vám dají lepší obraz o úspěších a hodnotovém ukotvení společnosti, a dokážete lépe zodpovědět otázku: „Proč jste si vybrali právě naši společnost XY?“.

Kde najdete informace?

Navštivte webovou stránku společnosti. Získejte přehled o tom, jak se společnost porovnává s konkurenty v odvětví tím, že si přečtete články o společnosti v průmyslových časopisech nebo na odborných webových stránkách. Můžete si také přečíst recenze společnosti od klientů či současných a bývalých zaměstnanců. Obraz o společnosti dokreslují například i informace o tržbách, ziscích, výnosech či dluzích a nedoplatcích. Nezapomeňte na sociální sítě, ať už jde o Facebook, Instagram, LinkedIn nebo YouTube a jiné.

V této části článku jsme poskytli několik tipů, jak se připravit na pracovní pohovor díky poctivému a odpovědnému vyhledávání informací. Nejsme ale ještě ani zdaleka na konci. V pokračování tohoto článku najdete tipy týkající se oblečení, etikety (která by měla být dodržována nejen na pohovoru) či vždy těžké otázky „Za kolik?“.

Pomohli jsme? Dejte o nás vědět i dalším!
Autor článku:
Lenka Jusko

Jsem Lenka. Humanitní obory mě zajímali už od střední školy, proto jsem se rozhodla věnovat se na bakalářském stupni Managementu lidských zdrojů, na inženýrském stupni Ekonomice a managementu malých a středních podniků. Později jsem si rozšířila znalosti profesním studiem Executive MBA. Už během studia na vysoké škole jsem pracovala v personální agentuře jako administrátor a recruiter. Hodně jsem se o HR v praxi naučila ve specifických oblastech, kde působili moji další zaměstnavatelé, a to soukromý poskytovatel zdravotnické záchranné služby a později IT společnost. Jinak jsem zejména z masa a kostí, spokojená manželka, matka, patří k nám i pes a kocour, energií mě nabíjí zejména čerstvý vzduch a příroda. Věřím v „Change your thoughts and you change your world.“